Hem » Uncategorized » Maja 2 månader.

Maja 2 månader.

Idag var vi till rådgivningen på 2 månaders koll. Hb mäts ännu men det har nu äntligen vänt och börjat stiga så nu behöver det inte mätas varannan vecka längre. Skönt! Rotavaccin fick hon också så vi hoppas att magen står pall så att vi ge en lugn natt. Vikten var idag 5,8 kg och längden 61 cm. Lång fortfarande och det märks på takten hon växer ur kläderna nu.

Sömn:

Hon sover nu för tiden hela nätter. Från 21-05.30. Ammar lite och slumrar vidare till 08.00 ungefär i babynestet brevid mig. Lyx är det, kan inte annat säga. På dagen sen igen så sover hon oftast bara 30 minuters tupplurer. Ibland 2-3 timmar på eftermiddagen men inte ofta.

Mat:

Helammas ännu. Har provat pumpa och ge i flaska och ge ersättning på prov men hon vägrar flaska. Fattar inte alls vad hon ska göra med den. Synd. Kunde ju vara kul att någon gång lämna henne med Tomas lite längre stunder men det funkar inte i nu läget. Men jag gillar att amma och det är ju gratis så bra så egentligen. Hon äter ungefär med 2-3 timmars mellanrum och 5-10 minuter/bröst.  Så det är smidigt och effektivt.

Motorisk och social utveckling:

Vänder sig (eller tippar över) om hon ligger på mage. Drar knäna upp under sig och ålar sig framåt med näsan i golvet. På rygg övar hon sig på att vända till mage. Ligger som en banan och sparkar och stretar. Aktiv är bara förnamnet. Aldrig stilla. Så att lämna henne ensam på skötbordet eller så är bara att glömma. En riktigt glad och nöjd tjej är hon. Aldrig sur och skrikig egentligen annat än när hon är riktigt hungrig. Annars är det leenden och joller hela dagarna. Äter jätte mycket på händerna och dreglar grymt mycket just nu. Märker att hon följer bra med med blicken vem som rör sig i rummet. Hon märker t.ex. då man går ut ur rummet och hon blir ensam. Annars är hon nöjd i alla famnar inte bara min som det var tidigare.

Mammas återhämtning;

Magen har dragit ihop sig massor senaste veckorna och det lösa skinnet minskar. Trodde det skulle bli kvar men tydligen inte. Kondisen börjar komma tillbaka. Alla raska vagnpromenader har gjort sitt tror jag. Provade att länka för några dagar sen och orkade utan problem Ramsholmen och Högholmen runt (ca.4 km). Det kändes både skönt och roligt. Flåsade som jag vet inte vad men knän, fogar och rygg ömmade inte och det är det viktiga. Terapeutiskt också att komma lite själv hemifrån och lyssna på ett avsnitt av Träningpodden (så bäst!). Nöjer mig i nuläget att slippa ut och springa 2-3 ggr/vecka. Min egentid med 3 barn hemma. Just nu känner jag mig riktigt harmonisk med livet som trebarnsmamma. Visst är det tyngre på alla sätt. Men det ger mig så mycket och jag är så oändligt tacksam att jag fått tre friska och fina barn och att jag orkar vara en aktiv och närvarande mamma för dem. 

2 thoughts on “Maja 2 månader.

Kommentera

