Hem » Uncategorized » Maja 3 månader.

Maja 3 månader.

Maja har ju gått och hunnit bli 3 månader i förbifarten känns det som. Det är verkligen ingen hejd på hur fort tiden går nu när det är sommar och fullt av roliga program hela tiden. Ibland längtar jag riktigt efter en regnig dag så vi bara får vara inne och mysa och hinna sitta och betrakta henne ordentligt. Hon är nu 63,5 cm och väger 6,4 kg. Inte klokt så fort hon ändrar och växer. Min lilla spädis är nog long gone.

Sömn:

På nätterna sover hon ännu som en kung från 21-06 ungefär. Dock i babynestet…brevid mig. Jag borde kanske klippa navelsträngen så sakta. Men tycker att hennes spjälsäng ser så kall och ensam ut. Mycket mysigare i vår familjesäng. Jag är knäpp, jag vet.

Hon vaknar oftast tillika med Tomas på morgonen, lite snabb amning och slumrar vidare till 08-09. Lite mera amning och här stiger vi andra oftast upp när jag ammat klart. Maja sover vidare till 10-11 ungefär. Sedan går dagen i ett enda svep med bara 20-30 minuters powenaps. Inte så jätte kul men det funkar. Hon är väldigt nöjd så det krävs inte så mycket underhållning förutom mat, blöjbyten och att någon ger en tutt eller en leksak åt henne då och då.

Mat:

Hon så gott som helammar ännu. Vi har fått henne att acceptera flaska men hon orkar bara dricka högst 80 ml i gången och så är hon nöjd.  Så ett sådant mål får hon på kvällen oftast. Inte mycket men det är en början. Känner mig så bunden med amningen och hon äter så himla ofta så det är stundvis tungt om jag ska vara ärlig. Och svettigt och klibbigt så här sommartid.  Jag har i ärlighetens namn en tyst önskan om att kunna sluta amma så småningom. Snart 4 månaders helamning tycker jag att är jätte bra jobbat av oss båda (tänker att innan jag fått det avslutat är hon nog 4 månader åtminstone).

Motorisk och social utveckling:

En liten tid efter att jag skrev förra inlägget vände hon sig från rygg till mage första gången. Mitt i natten. Sen hände det en vecka senare igen. Och nu löper det utan problem. Ibland blir hon och gunga på axeln men oftast far hon runt och blir på mage och vet inte vad hon ska ta sig till. Inte så jätte kul fas nu innan hon börjat gilla att ligga på mage och kan börja ta sig runt. Om hon ligger på rygg sparkar hon sig så hon till slut ligger utanför gymmet och ropar.

Hon vände sig 2 månader tidigare än Felicia och 1 månad tidigare än Liam. Den här damen har fatt på kan man säga. Det märkte jag redan på BB att hon är en mycket aktivare baby än sina syskon. Men också mycket nöjdare och gladare. Hon ler och jollrar hela tiden. Otroligt lättskött baby helt enkelt.

Kommentera

