Hem » Uncategorized » Är magen glad så är människan glad.

Är magen glad så är människan glad.

Oj så det stämmer har jag fått lära mig i sommar. I början av Maj, strax efter att jag kommit igång med träningen och börjar springa lite igen så slog magen backen i. Jag som aldrig i hela mitt liv haft problem med magen tidigare.

Det började helt plötsligt en lördag med att jag började må illa i butiken och blev svimfärdig och kallsvettig. Fick ett grymt tryck över bröstet och em brännande känsla i mellangärdet. Tänkte att det var magsjukan. Men icke. Samma tryck/sug/värk i mellangärdet precis under revbenen fortsatte att jäklas varje dag genast efter att jag åt något. Varje dag i 3 veckor innan jag ringde till Hvc för att få hjälp.

Tror ni jag fick hjälp? Jag fick en konsultation av en sköterska och en läkartid 2 veckor senare i Karis. Absolut inget illa mot sköterskan, hon gjorde vad hon kunde och jag var ju inte akut sjuk på det viset. Bara less och fundersam. Än mer less blev jag på hela systemet med sjukvården dock. Jag visste inte då om jag skulle skratta eller gråta. Med en klump i halsen gick jag hem och googlade för hundrafemtielfte gången  min åkomma och bestämde mig för att det nog säkert är magmunnen som är irriterad. Och började äta mat som är magsnäll och bra om man har magkatarr. Jag åt också glutenfritt ifall det kunde vara det som var problemet.

Problemen lättade sakta efter det här men blev inte helt bra. Hade ännu en lätt brännande och tyngande känsla under revbenen från och till. Samt obehag för tung mat som kött och stekt, flottig mat. Bokade då tid till Bioresonans på Din Hälsa här i stan Där konstaterades obalans i gallblåsan, gallgångarna och gallflödet. Jag fick även  med mig enzymer som jag har ätit sen dess samt att jag har ätit galldiet. Och mina problem är helt borta idag. Läkartiden i Karis avbokade jag gladeligen.

Men till det här gick halva sommaren åt. Har aldrig kunnat tro att magen kan få en människa i sådan obalans att hela livet påverkas. Att man blir rädd för att äta för att få ett krampanfall. Att man blir på så dåligt humör och så irriterad för att man har så ont att man knappt kan stå upprätt vissa stunder. Det är fruktansvärt.

Idag mår jag bra. Läste någonstans att det är vanligt för slanka kvinnor som går snabbt upp och ner i vikt, som vid en graviditet, att få gallbesvär. Att gå upp 13 kg under en graviditet är ju fullt normalt, men att sen gå ner alla 13 kg på en dryg månad är kanske inte lika skonsamt för kroppen (inget jag dock påverkade själv). Amningen tog allt och envis som jag är så vägrade jag sluta. Väldigt få magmediciner går ju ihop med amning men ett tips jag fick var Silicea som är ett kiselgel. Personligen tror jag ju att du kan bota det mesta med rätt sorts kost och så även denna gång. Fick ett pytteanfall när vi åt kinamat i början av augusti men annars har magen mått toppen.

Jag kommer hädanefter att vara ännu noggrannare än tidigare med vad jag stoppar i mig. Man skall vårda magen med respekt. Mår den bra så är livet mycket lättare!

3 thoughts on “Är magen glad så är människan glad.

  1. Det är så himla tungt o jobbigt då magen krånglar. Min har krångla så länge jag kan minnas och den reagerar på viss sorts mat. Fuskar jag med maten, vilket jag gör ibland så lider jag nog massor.
    Hoppas din mage hålls i någålunda skick! 😊

    • Jag fick ju i somras som ja sa super ont av avokado t.ex. men nu tål ja de igen efter att ja börja äta galldiet. Ibland fattar ja nolll av min kropp, den e som den sku ha gjort lite revolt i somras bara! Hoppas verkligen att de inte kommer bakslag nu mera 😕

      • Jo jag minns att du berättade på stranden om att den reagerat på avokado 😑 vi håller tummarna för att det bara var nåt tillfälligt ”stärv”. Allt blir mycket krångligare med en jobbig mage .

Kommentera

