Hem » Uncategorized » Dagsformen.

Dagsformen.

Måste ägna min dagsform ett helt inlägg eftersom jag äntligen känner igen mig själv igen i min kropp efter graviditeten. Jag var helt beredd på att det skulle ta längre tid att återhämta sig efter tredje graviditeten och så är jag ju inte 20 längre…

Jag har ju tampats med diverse magbesvär hela sommaren och det har slitit rejält på humöret. Men nu ser ni är jag tillbaka på banan igen. Så väl kroppsligt som mentalt. Jag har en helt ny energi som jag förvaltar på bästa sätt. Nämligen att röra på mig i naturen. Jag har joggat och promenerat som besatt senaste tiden. Så väl ensam som i sällskap av barnen eller hunden. Flera långa promenader varje dag kilometer efter kilometer. En av fördelarna med att ha djur och många barn. Alltid är det någon som vill eller måsta ut och röra på sig. Älskar höstluften för att den är så klar och skön. Älskar för tillfället också att bo intill Västerby friluftscenter med alla dess vandringsleder och spånbanor. Perfekt för en naturälskare som jag.Stan med dess asfalterade trottoarer lockar inte alls den här tiden på året när skogen är så fin.

På kvällarna är jag så dränerad på energi och benen är slöa och trötta. Då är det så himla skönt att gå och lägga sig mellan kl.21-22. Istället för att stranda i soffhörnet med godis som jag gjort allt för ofta senaste månaderna. Sen vaknar jag pigg med Maja kl.06-07. Win win.

Ett annat beroende som jag kapat är att hela tiden vara uppkopplad på en tracker när jag springer. Att hela tiden ha någon som manar på och berättar vilken fart jag håller. Det är bara stressande och störande för mig just nu. Istället springer jag i min egen takt en skön runda utan prestige och krav. Kanske jag i något skede igen börjar tävla mot tiden men inte just nu. Det känns inte rätt. Just nu motionerar jag endast för hälsan och inte för något självförverkligande mål som tidigare.

Nästa beroende är ju sockret. Jag har ganska bra koll på mitt sockerintag men det tenderar skena iväg periodvis. Jag vet vilken kost jag mår bra av men det är inte alltid så lätt att hålla sig till det när jag sover dåligt och är håglös och trött mest hela tiden. Därför tänker jag att det är bättre att börja i andra änden. Med motions- och sovrutiner. Sen när jag har en bra dygnsrytm och energidepåerna fyllda, då kan jag ta tag i kosten. Sen när jag har energi att hålla fast i den och inte frestas av snabba kolhydrater och belöningar i form av godis och kaffebröd. Jag brukar oftast börja tvärtom. Bara kapa sockret och kolhydraterna tvärt. Men tvi vad tungt det är att jobba i den kroppen. Så vi tar det med babysteps helt enkelt. Lite i taget.

Jag diggar verkligen mitt nya mönster som börjar ta form i mitt liv. Hoppas det håller i sig fastän vintern och mörkret står bakom knuten.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s